Home

Ik werd onlangs geïnterviewd door Audrey van het Rivas Gezondheidsmagazine over mijn social media gebruik en hoe verslavend ik deze media vind. Dit werd gepubliceerd in de voorjaarseditie. Je leest het hele stuk hieronder.

The Next Web publiceerde gisteren een artikel met de titel: Why your brain wants to check Facebook every 31 seconds – and how you can stop it. Het is bekend dat wij ons ongeveer 15 minuten goed kunnen concentreren; studenten denken zelfs dat zij dit maar 5 minuten goed kunnen. Onderzoek blijkt uit dat dit zelfs maar 31 seconden (!!) per taak is. En hoe ga je nu tegen dat je brein elke 31 seconden Facebook wilt checken?

  1. Maak het moeilijk om van taak te switchen
  2. Begin met de moeilijkste taak
  3. Probeer enthousiast te zijn over de volgende taak
  4. Houd je prioriteiten altijd voor ogen
  5. Schakel notificaties uit (zeker als ze geluid maken)

Lees verder voor het hele artikel.


‘Ik kwam in aanraking met sociale media in 2008, toen het net een beetje begon. Tijdens mijn communicatie-opleiding kwam de nieuwe media ook veel aan bod. Ik gebruik en monitor Facebook, Twitter en LinkedIn, ook voor mijn werk in de marketing. In mijn vrije tijd check ik Facebook dagelijks; ik vind het ook het meest verslavend. Ik betrap mezelf er altijd wel op dat ik er automatisch doorheen scroll als ik even niets te doen heb.’

Vanuit haar opleiding ‘Communicatie specialisatie Digitale Media’ (CDM) kwam Lisanne in 2008 in aanraking met social media. ‘In opdrachten moesten we ook rekening houden met de toentertijd ‘nieuwe middelen’. Ik ben ze toen zelf ook gaan gebruiken. In het begin was het vooral Twitter waar ik op zat, om op de hoogte te blijven van het nieuws en de dingen die mij interesseerden. Met de jaren is dit echter verschoven naar Facebook en LinkedIn. Ik gebruik ze voor verschillende doeleinden. Facebook bijvoorbeeld vooral om contacten te onderhouden en om dingen te delen die mijn interesse hebben. Vroeger deelde ik ook veel over de dingen die ik zelf deed, zoals foto’s of status-updates, maar sinds ik werk doe ik dit bijna helemaal niet meer. Dat is gewoon privé.’

LinkedIn zet Lisanne in voor hele andere doeleinden. ‘Dit is echt een kanaal waar ik informatie vandaan haal. Ik ben ook lid van verschillende groepen die mijn interesse hebben. Dit specifieke middel zet ik dus echt meer in op professioneel gebied, voor mijn werk bijvoorbeeld. Als Marketing Team Lead is het sowieso goed om op de hoogte te blijven van alle facetten hieromtrent en de laatste ontwikkelingen. LinkedIn kan ik hier heel goed voor gebruiken.’

Bron: Gezondheidsmagazine 1 voorjaar 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s