Home
  • BB: geboren tussen 1946 – 1964, overtuigend
  • X:   geboren tussen 1965 – 1979, diplomatiek
  • Y:   geboren tussen 1980 – 1994, vriendelijk

Ik mag me zelf nog net onder Generatie Y scharen. De zogenaamde zeer ambitieuze, maatschappelijk en menselijk betrokken generatie die aanzienlijk lager scoort op de kenmerken van traditioneel leiderschap. Bekijk de hele infographic op Hudson.com

Kim Castenmiller schreef een boek over Generatie Y en die las ik onlangs. Zij schrijft dat Generatie Y slimmer, sneller en socialer is. Voor deze groep mensen is een andere werkomgeving belangrijk. Eentje die…

… een lerende cultuur stimuleert: proberen en experimenteren is belangrijk.
… gericht is op verbondenheid en samenwerken door bijvoorbeeld teamdoelstellingen.
… een stevig fundament én visie heeft.
… inspirerend is door onder andere coachend leiderschap.
… gebaseerd is op vrijheid en zelfbeschikking.

Dit betekent ook een nieuwe focus: de organisatie moet in ontwikkeling zijn, een duidelijke visie hebben. Maar ook een bepaalde cultuur, waarin verbindingen centraal staan, niet posities. Kim schetst de behoeften van mijn generatie als volgt: Generatie Y heeft behoefte aan een leider die de ruimte geeft aan eigenheid, die ontwikkelingsgerichte begeleiding biedt, die staat voor de koers van de organisatie, zijn eigenheid laat zien, in staat is om mensen te verbinden en teams te creëren, die wil werken aan een hoger doel en zich gelijkwaardig opstelt. En daar kan ik me helemaal in vinden. In een snelgroeiende organisatie als SecureLink zie ik dit in het management – in de leiders – 1 op 1 terug.

In veel organisaties is dit echter niet het geval. Daar is het huidige proces nog gefocust op de generaties (BB en) X, gefocust op target gebaseerde functieprofielen. Waarbij er wel doelstellingen zijn, maar geen vertrekpunt én geen doel. Ook het vakgebied HR is dus in beweging (of zou dit moeten zijn). Geboeid worden is namelijk het credo. Talent moet benoemt en aangetrokken worden, ingezet, aangestuurd en ontwikkeld. Maar bovenal moeten organisaties deze talenten binden.

En dat is niet anders dan jaren geleden. In 2006 schreef the Economist al over de Search for Talent: “the modern economy places an enormous premium on brainpower; and there is not enough to go round”.  Een interessante uitdaging!

Meer weten en verder lezen? Generatie Y: aan het werk door Kim Castenmiller

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s