Home

Toen ik onlangs door mijn oude schooldocumenten heen ging, kwam ik het volgende tegen; mijn verslag van de tentoonstelling 100 jaar reclame in de Beurs van Berlage. Leuk om eens terug te kijken naar hoe het vroeger werkte. Hieronder vind je een timeline van de jaren 30 tot 2011+ en een aantal voorbeelden en kenmerken van de reclame van toen.

100 jaar reclame

Timeline

Jaren 30         Reclame is rond deze tijd getekend door de crisis. Veel figuurtjes zoals Flip van de Betuwe, Boffie en Piet Pelle zijn te zien in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. Door de internationale spanningen op het gebied van politiek doen deze figuurtjes het goed en weerspiegelen deze typetjes het verlangen naar een behaaglijke en veilige wereld. Ook de Hollywood films brengen afleiding. Stripadvertenties zijn bijvoorbeeld direct afgeleid en geïnspireerd op de Hollywood verhalen.

1940-1945       Gedurende de oorlog is er weinig onafhankelijke reclame. Er is veel propaganda en dus ook veel oproepende affiches. Bijvoorbeeld de affiches waar Nederlands opgeroepen worden om zich bij de Duitsers te voegen. Daarnaast staan veel reclames in het teken van de bonnen met als strekking: als er dan toch bonnen gebruikt moeten worden, gebruik ze dan goed.

1945-1960       De jaren na de oorlog staan in het teken van vakmanschap, vooruitgang en het zogenaamde Huisje, Boompje, Beestje. Merken als Heineken spelen hier op in met de slogan: ‘Thuis is er Heineken. Eerlijk, helder Heineken’. Nederland krijgt in deze jaren ook het eerste Nederlandse automerk: DAF. Men wordt wat meer nationalistisch, maar er zijn ook erg veel invloeden vanuit Amerika. Winkelketens als de Bijenkorf spelen hierop in door Amerikaanse producten naar Nederland te halen.

Jaren 60         De jaren 60 staan in het teken van de jeugd. De jeugd wordt rebels en schopt als het ware tegen de maatschappij. Zo zijn er de piratenzenders, de geheime en illegale radiozenders die zonder zendvergunning of toestemming uitzenden, vaak op regionale schaal vanuit geïmproviseerde studio’s. In 1967 begint ook de tv-reclame in Nederland. Na jarenlang tegenhouden vanuit de politiek maakt het publiek voor het eerst kennis met reclameblokken voor en na het journaal. Niet iedereen is hier positief over. Typisch voor deze tijd is de affiche van Puch, specifiek gericht op jongeren.

Jaren 70         De ontzuiling begint in de jaren 70. Mensen worden zich steeds meer bewust van het individu en willen niet meer in bepaalde politieke of religieuze hokjes geplaatst worden. Zo zijn er in deze tijd veel schokkende en spraakmakende reclames. Ook wordt men steeds meer bewust van het milieu en zie je dus ook reclameposters die hierop gefocust zijn. Toch laten mensen de auto niet staan.

1980-2000       In de jaren na de ontzuiling begint het individu steeds belangrijker te worden. De werkloosheid stijgt en de ziekte aids komt voor het eerst ten oren. In het jaar 1989 valt ook de Muur waardoor een hoopvolle periode aanbreekt. Er heerst een Ik-cultuur: geld verdienen en carrière maken mag weer. Steeds meer mensen hebben een computer, walkman, mobiele telefoon en internet. Met de komst van commerciële tv neemt ook de hoeveelheid van reclame toe.

2000-2010       In het tijdperk waarin we nu leven begin social responsibility steeds meer te spelen. We verwachten van bedrijven dat ze zich niet alleen maar druk maken om winst, maar ook maatschappelijke betrokkenheid is belangrijk. Een veelgehoorde slogal is ook wel: less is more. Daarnaast worden Nederlanders steeds mobieler. De mobiele telefoon wordt niet alleen gebruikt om te bellen en te sms’en, maar ook om te surfen en om alle social networks bij te houden. Ook vanuit de reclame wordt hier op in gespeeld.

2011+              Co-creatie en betrokkenheid gaan naar mijn mening de aankomende jaren kenmerken. Op dit moment zie je het al gebeuren bij programma’s als The Voice Of Holland. Iedereen kan meepraten, er is interactie en mensen hebben invloed op het programma. Daarnaast zie je bijvoorbeeld ook dat veel fashionshows die voor beperkt publiek te zien zijn, nu ook live gestreamd worden via internet. Men wilt betrokken, gehoord worden en bovenal ergens deel van uitmaken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s