Grote merken zien de kracht van bloggers en hun platformen en social media kanalen steeds meer in. Waren vroeger de tijdschriften en grote merken als Nike helemaal je-van-het, nu zien we dat ook de individuele bloggers het kunnen maken.
Blog Today!
Het leuke van deze “shift” is dat de big companies dit ook (in)zien en de krachten bundelen. Sanoma doet dit met het nieuw gelanceerde blogtoday. Blogtoday.nl is een influencersnetwerk waar bloggers en adverteerders aan elkaar gekoppeld worden. Een terechte win-win. Want de bloggers zien hun werk graag terug in bladen, wel of niet gecombineerd met adverteerders. En de adverteerders benutten graag de hoge bezoekersaantallen van de populaire bloggers én hun invloed natuurlijk.
Bloggers vs. Merken
Mascha, van het bekende Beautygloss, opperde het idee van een make-uploze profielfoto. Zij riep iedereen op om je social profielfoto te veranderen in die make-uploze foto. Om de natuurlijk schoonheid van een ieder te laten zien. Toen ik dit las was het onvermijdelijk: Dove móést hier wat mee doen. Wat een leuk idee was, werd zo een landelijk succes met aankondigingen op de radio, op vele nieuwssites en blogs. Mascha bedankte later iedereen in een blog vol met make-uploze foto’s: “Wow, wat was het gááf om al jullie profielfoto’s te zien zonder make-up! … Ook namens Dove bedankt, zij hebben geholpen deze campagne te verspreiden en ondersteunen.”
Ook Coolblue en KLM hadden zo’n leuke actie waarin ze inspeelden op het individu. Het begon allemaal met één vraag op Twitter: “De meningen bij @hoppinger zijn nog verdeeld: is mijn nieuwe broek KLM of Coolblue blauw?” KLM en Coolblue mengden zich al snel in het gesprek en er werd met KLM-nijntje-knuffels en Coolblue-mokken bepaald welke blauw het nu echt was. De “aanstichter” van de case heeft er een leuke blog over geschreven. Lees ‘m gerust eens na.
Hoe dan?
Zulke happenings lijken altijd een beetje voorbestemd voor de Apple’s en in dit geval KLM-en van deze wereld. Echter, ook door relatief kleine bedrijven kunnen zulke acties opgezet worden. Natuurlijk snap ik dat je geen giga monitoring-team hebt die iedereen kado’s stuurt en zich bezig kan houden met welke kleur blauw dit dan wel niet moet zijn. Maar in de gaten houden wie er over je praat, je concurrenten in een list zetten en de grote blogs volgen is een kleine moeite in Hootsuite. En ook lokaal is er voor het creatieve MKB veel te doen. Weet jij namelijk wie er in jouw dorp wel eens over de lokale drogisterij, of zijn of haar hobbies, of passies blogt? Wie weet past het wel super bij jouw business en kan diegene zomaar wat betekenen. Big hoeft het niet te zien, als het maar creatief en écht is.
Ik ben benieuwd! Zijn er nog meer voorbeelden?