Spaaracties bewijzen al een aantal jaar hun kracht. Voetbalplaatjes, flippo’s, bonuspunten, alles wordt gespaard. Supermarkten nemen voornamelijk het voortouw met deze acties, met als gevolg rijen kinderen bij de uitgang die vragen of zij alsjeblieft jouw wuppies, welpies, troetels en beesies mogen hebben.
De Hoogvliet in Boven-Hardinxveld springt nu ook in op deze spaaractie-hype met local marketing. Omdat de supermarktketen 45 jaar bestaat, kun je een aantal weken lang plaatjes sparen van jouw lokale sporthelden. In totaal doen er 100 sportclubs mee. In mijn geval is iedereen van de korfbalvereniging HKC (including me) op de foto gezet en op een spaarplaatje geplaatst. Van woensdag 24 april tot en met dinsdag 28 mei kunnen de plaatjes gespaard worden. Op woensdag 24 april vindt de feestelijke aftrap van de actie plaats en op woensdag 29 mei wordt de actie afgesloten met een ruilmiddag. Bij elke € 10,00 aan boodschappen (en wekelijks bij diverse actieaanbiedingen) krijgt je een pakje met plaatjes met het doel om natuurlijk het hele boek bij elkaar te sparen.
Om in te spelen op de tijd voor 24 april is er een speciale Facebook-pagina gestart. Daar onthullen ze de cover van het spaarboek aan de hand van het aantal likes. Hoe meer likes, hoe meer er van de cover te zien is. Ze roepen mensen op om de pagina te delen om zo snel mogelijk veel likes te verzamelen. Zo kunnen ze uiteindelijk door het hele land met lokale Facebook-pagina’s dorp- en stadgenoten aan zich binden en gerichte posts plaatsen.
Vorig jaar had de C1000 in Sliedrecht een zelfde soort actie met korfbalvereniging Merwede. In het geval van de Hoogvliet spaaractie moet het resultaat nog blijken, maar naar mijn mening kan deze actie heel succesvol worden. Wie wil er nu niet zijn lokale sportheld, klasgenootjes, vrienden of hele familie sparen?
Pingback: Social + blogging = win win | like lisanne