Home

De afgelopen dagen heb ik doorgebracht bij het Ryla weekend in BovendonkRyla staat voor Rotary Youth Leadership Award en wordt georganiseerd door Rotary en Rotaract. Rotaract is de jongerenafdeling van Rotary, die streeft naar het leveren van een zinvolle bijdrage aan de maatschappij.

RYLA is een Rotary-Rotaract activiteit die in Australië en Amerika is ontstaan. Jonge mensen van 18 tot 26 jaar worden gedurende een intensief weekend uitgedaagd om via inspanning en ontspanning hun leiderschapscapaciteiten te ontdekken en te ontwikkelen. Dit wordt gedaan door de deelnemers te confronteren met hun eigen kunnen en daarvan te leren.

Door het weekend heen liep een casus, maar bovenal veel gezelligheid.

Safe the egg

Als ijsbreker op de eerste avond voerde je ieder als team dezelfde opdracht uit: safe the egg. Je kreeg een zakje met allerlei attributen en een ongekookt ei. Na een uur zal het ei van een balkon losgelaten worden en moest deze nog heel zijn. Naast dat je moest zorgen dat het ei heel blijft na zo’n val, moest je jouw idee ook vermarkten en pitchen. Een van de uitdagingen van Ryla is namelijk ook in het openbaar spreken, maar ook het verbeteren van je sociale vaardigheden, je argumentatie, onderhandelen, keuzes maken en beslissen.

Holland Theme Parcs

Na de borrel, een korte nachtrust en een lekker ontbijt begon het grote programma met de case van Holland Theme Parcs. Dit pretpark had last van de economische crisis, interne negatieve sferen, onderhoudsachterstand, enzovoorts en jij kwam daar als algemeen directeur op jouw eerste dag binnen. Genoeg te doen dus. Op de dag zelf vonden twee individuele gesprekken plaats: een met de OR en een met de Raad van Bestuur. Pittige gesprekken met enthousiaste assessoren (Rotary-leden) in de rol van OR of RvB. Een heuse uitdaging voor een net werkende communicatie-student moet ik je zeggen. Na deze gesprekken werd er geëvalueerd, wat vooral heel leerzaam was. Uit de twee gesprekken kwamen vaak dezelfde punten, zodat je goed weet wat je sterke, maar ook je zwakke punten zijn waar je aan kunt werken.

Social media opdracht

Naast de grote case en de twee gesprekken liep ook een social media opdracht: hoe zet je Facebook in om het imago van Holland Theme Parcs op te krikken? Deze opdracht voerde je uit in een groep en ook hier was niet alleen het idee belangrijk, maar ook je pitch.

2×2

Op de laatste dag, zondag, werden de opdrachten afgesloten met presentaties van de case en de social media opdracht en evaluaties. In dit geval 2×2 evaluaties, twee deelnemers en twee assessoren. In deze gesprekken wordt je een stuk wijzer over de case, maar ook over jezelf. Over het algemeen hebben de assessoren jarenlange ervaring in het (bedrijfs)leven waar je veel van kunt leren.

Al met al was het een inspirerend, vermoeiend, gezellig en leerzaam weekend met nieuwe inzichten en leuke contacten. Als je gevraagd wordt om mee te gaan, zeker doen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s