Home

Maandag 3 september 2012 startte ik aan mijn loopbaan en was mijn officiele eerste dag bij SecureLink Nederland. Ik werk daar op de marketing afdeling en houd me vooral bezig met de online kant van het vak. (SecureLink is een Benelux georiënteerde security en networking integrator die zich focust op een vijftal oplossingen. Kijk vooral eens op de site als je meer wilt weten.)

Marketing?
Op mijn eerste dag stond ik, na een aantal uren werken en 10 minuten fietsen later, met m’n moeder te kletsen die aan het koken was. Ze luistert, knikt, ja-t, maar eigenlijk weet ze amper wat “marketing” nu voorstelt of in moet houden. En velen met haar gok ik zo.

Volgens de Van Dale is marketing het volgende: mar·ke·ting [maːrkəting] (de; v(m)) 1 commercieel beleid. Wikipedia zegt weer dit: “marketing is het proces van het creëren en leveren van waarde”. Beide heerlijk relatief en vooral erg breed.

Search, content en social

De online aspecten van marketing – en dus mijn functie – kan je, naar mijn idee, samenvatten in drie punten: search, content en social. Of je het nu hebt over een uitgever, een reclamebureau of een IT-bedrijf, iedereen heeft te maken met Google, SEO, nieuws, inhoud en sociale media. Deze drie punten worden ook wel verzamelt in inbound marketing.

Inbound marketing gaat om relevante informatie. Het verdienen van interesse in plaats van het kopen van interesse. Een persoonlijk contactmoment op de juiste plek, op de juiste tijd en het liefst zo relevant mogelijk. We gaan met inbound marketing uit van de invloed die een goede relatie heeft op een aankoopintentie.

Er is echter ook kritiek op de termen inbound en outbound marketing. Er wordt gezegd dat er bij inbound marketing vooral gedacht wordt in kanalen en media in plaats van de klant en zijn behoeften. Ondanks dat vind ik deze drie pijlers een duidelijk beeld geven van wat online marketing op dit moment inhoudt.

Dé definitie

Wat ik denk dat dé definitie is? Ik denk dat ‘ie er niet is. Als ik toch moet kiezen, neig ik naar de definitie van Wikipedia: waarde toevoegen. Geen platte producten of in mijn geval “doosjes”, maar mogelijkheden, oplossingen, uitdagingen. Geen push, maar pull. Top of mind zijn, relevant en actueel. In alles kwaliteit nastreven en van waarde zijn.

7 marketing-zonden

2 thoughts on “Wat is marketing? #hersenkraker

  1. Leuke blogpost. Heb hier ook wel eens over nagedacht (en dan vooral over het verschil tussen marketing en communicatie). Volgens mij is de jip-en-janneke definitie van marketing gewoon zoiets als: Een product of dienst op de markt zetten en dat vervolgens zien te verkopen. Het ziet eigenlijk al in het woord. Je vermarkt iets.
    Meeste mensen denken al snel aan advertenties of reclame als je het hebt over marketing. Maar dat is maar een kleine fractie. Marketing is een container waarin veel verschillende disciplines en begrippen (teveel denk ik zelfs) terecht komen die allemaal met dat ene uiteindelijk te maken hebben: Selling stuff.

    Trouwens. Waarom geen data of analytics bij inbound / outbound marketing? Dat lijken me ook toch twee grote spelers.

    Like

    • Zoals je zegt: vermarkten / waarde toevoegen. Mensen er van bewust maken dat ze iets nodig hebben en uiteindelijk dus sell, sell, sell.

      Wat betreft data en analytics, ik denk dat je dat kan verwerken in social, search en content. Mede omdat het online is, is het gemakkelijk te meten. De interpretatie maakt het dan waardevol. Maar goed, specifiek benoemen als twee grote spelers kan ook geen kwaad.

      Like

Plaats een reactie