Home

Het is ondertussen wel algemeen bekend dat het rechter deel van het brein in actie komt bij creatieve processen en het linker deel van het brein voor het denkwerk en het rationele. Mercedes Benz creëerde er zelfs een ad omheen. Heel veel verder dan links en rechts komen we echter niet. Het brein blijft lastig te doorgronden, maar is vooral ook heel interessant. Zo interessant dat ook marketeers wel brood zien in het begrijpen van het brein. Goed nieuws: uit neuro-onderzoek blijkt dat reclame werkt.

Dream Society

Onlangs las ik het boek The Dream Society van Rolf Jensen. Het boek gaat over de veranderende wereld van merken. Rolf Jensen stelt dat op het moment van schrijven, het jaar 1999, we in The Information Society leefden. Een wereld waarin cijfers belangrijker zijn dan beelden, men rationeel nadenkt en alles “logisch” is. Echter, hij verwacht een nieuwe wereld: The Dream Society, een wereld die gaat om beelden, mythes, verhalen, maar bovenal: dromen.

Terugkomend op het brein, lijkt hier het rechterdeel, onze creatieve ik, de toekomst te zijn. Het afwegen van kosten tegen kwaliteit lijkt te verliezen van onze emoties. Brian Knutson concludeerde na een experiment in 2007 met een fMRI scanner en producten dat de beslissing om te kopen gemaakt wordt wanneer overwegend meer plezier wordt ervaren dan pijn door de prijs. De linker hersenhelft maakt de rationele overwegingen terwijl de rechter hersenhelft al vooraf bepaald of er een emotionele reden is om een product te kopen.

Black and white

Nu zijn er uiteraard nog veel meer onderzoeken gedaan en is het nooit zo zwart/wit als fun versus prijs. Al met al vind ik de gehele shift van rationeel naar emotioneel positief. Dit betekend dat de waardevolle bedrijven met producten die een belevenis aanbieden en wellicht een droom waarmaken nog kans op slagen hebben. Dat je niet perse een euroknaller hoeft te zijn om succesvol en groot te worden.

More…

Natuurlijk zijn er al veel meer onderzoeken gedaan en boeken geschreven over het brein en neuro-marketing. Ik las er voor mijn scriptie een aantal die de moeite waard zijn om even door te bladeren als je geïnteresseerd bent in het onderwerp.

  • The Branded Mind | What neuroscience really tells us about the puzzle of the brain and the brand | Erik du Plessis978-0-7494-6125-6
  • Neural Predictors of Purchases | Brian Knutson et al
  • Brand Meaning | Mark Batey | 978-08-05-86455-7
  • Reclame-psychologie | René van Hoften | 978-90-01-80326-1
  • Het mediabrein verder ontrafeld | Sanoma Media

5 thoughts on “The brain

    • Het gaat niet altijd over het koopgedrag, maar ook algemeen over de perceptie van het merk. Uit het onderzoek van Sanoma Media blijkt bijvoorbeeld dat een merk gewenster en relevanter wordt als men blootgesteld wordt aan reclame-uitingen. Ze gaan verder niet in op online of offline koopgedrag. Als ik iets dergelijks tegen kom, zal ik het je laten weten!

      Like

  1. Hey Lisanne,

    Ik heb mijn causaal vraagstuk voor communicatie:this ook geschreven over de beïnvloeding van neuromarketing bij de aankoopbeslissing van de consument. Bedankt voor de links! Het onderwerp op zicht heeft me nieuwsgierig gemaakt naar meer.
    Opvallend was dat ik tijdens het onderzoek genoeg tegen kwam over HOE er beïnvloed wordt, maar de methodes of richtlijnen voor vooral kleinere bedrijven om dit toe te passen bleef vaag. Ook ben ik wel benieuwd naar Kilian zijn opmerking.

    Like

Plaats een reactie